söndag 30 juni 2013

Fläderblomsparfait

Eller som man säger på svenska; Fläderblomsperfekt



När jag var omkring 7-8 år så dök det upp en ny standardefterrätt där hemma. Kall och len och smakade som sommar, lätt att göra i förväg och fantastiskt när gästerna var många. Succén stavades Fläderblomsparfait! Det var många år sedan den gjordes av körsbärspappan eftersom den lagades med fläder från farmors trädgård och hon för längesedan har flyttat till lägenhet. 
Nu när jag själv fixat mig rejäla mängder flädersaft så har jag letat upp receptet i den nittiotals-nostalgiska boken En Miljon Lätta Menyer. Dock har jag varken använt mellangrädde eller lättkesella som det står i boken. Men så är den skriven för "fettjägare" också, det står så i boken.

Hur som helst är det , näst efter saft, det absolut BÄSTA fläderblomsreceptet någonsin! Jag riskerar att "råka" göra alldeles för mycket fläderblomsparfait i sommar eftersom den är försvinnande god. Den kräver lite framförhållning om man vill servera den samma kväll, men det är så värt det. Så alla ni flädertokar där ute, här har ni något att göra med ert överflöd av saft som ni som jag fick storhetsvansinne, tog i rejält och gjorde dubbelt upp eller mer :)


Fläderblomsparfait
4-6 portioner

* 3 äggulor
* 3 msk florsocker
* 1½ dl kvarg
* 1½ dl vispgrädde
* 1½ dl koncentrerad fläderblomssaft

1. Vispa äggulor och socker luftigt. Vispa grädden i en separat skål.
2. Blanda äggsmeten med kvarg och flädersaft, rör sedan ner grädden. Det ska bli en jämn och fin smet/sås.
3. Häll smeten i en lämplig form, t.ex. en avlång brödform. Låt stå i frysen minst 4 timmar.
4. Ställ parfaiten i kylen 45 minuter innan servering eller i rumstemperatur knappt en halvtimme.
5. Skär längs formens kanter med en tunn kniv och doppa formens botten hastigt i varmt vatten innan du stjälper upp parfaiten på ett fat. Dekorera med t.ex. kiwi, jordgubbar och citronmeliss, servera!




Eftersom parfait gärna flyter ut en del när den väl börjar tina (se bilder ovan), så är det ett plus att ha allting annat förberett. Så koka kaffe och te, duka bordet och se till att gästerna sitter till bords innan godsakerna serveras. Inte för att den inte smakar gott i flytande form, men det blir så kladdigt ;)

Vill ni ha fler tips på vad man kan göra med fläder så har Matgeek samlat ihop en fin lista här. Själv ska jag försöka hinna med både flädergravad lax och fläderpannkakor innan flädern blommat klart!

 /Körsbäret






4 kommentarer:

  1. Jag har flädermousse först på min lista, men sen blir det den här... om inte flädersorbet/glass smyger sig in emellan. Så mycket att göra! Tur att det finns frys!

    och SNYGGOBILDER! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Tack! <3
      Ja just det, flädermousse! Den hade jag glömt att jag ska testa, det är så mycket som ska hinnas med medan det blommar!

      Radera
  2. Låter som en perfekt efterrätt här hemma så det måste jag bara laga.
    Härliga bilder du bjuder på :)
    Ha en fin start på juli månad.
    Kram
    Annika Mariette / barnlivetsefteratt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Ja, gör det, du kommer bli tokpoppis! ;)
      Hoppas bara det något svajiga vädret kunde bestämma sig för att resten av juli bli en riktigt sommarvarm. :)
      Kram!

      Radera

Mer läsning:

pinit