torsdag 26 september 2013

Päron- och lingonmuffins med mascarponekräm



Det var längesedan jag bakade någonting i körsbärsköket så när jag hade lingon över att göra av med började jag finurla på något gott i muffinsformat. Eftersom jag nyligen har gjort Pickis lingonpäron (som för övrigt var himmelska när vi provsmakade dem till lite fin vaniljglass. Testa receptet!) så fanns kombinationen lingon och päron inte allt för långt bort i smakminnet, med finfina recensioner dessutom. Så det fick helt enkelt bli så, päronmuffins med lingon och en mascarponekräm att toppa med. Inspiration till själva muffinssmeten hittade jag hos Kryddburken, tack Linda!


Resultatet blev saftigt, mäktigt och en solklar vinnare! Därför skriver jag nu upp receptet för mig att komma ihåg och för er att provbaka. Vad väntar ni på?
Ja, just det receptet också, här kommer det:

Päron- och lingonmuffins med mascarponekräm 
ca 12 stycken

Smet:
* 3 dl vetemjöl
* 1 dl grahamsmjöl
* 2 dl strösocker
* 2 tsk bakpulver
* 125 g smält smör, avsvalnat
* 2 dl gräddfil
* 1 stort ägg

Fyllning:
* 2 halvstora päron av en fastare sort
* 3 dl lingon
* 1 msk smör
* kanel och socker


1. Hacka päronen till fyllningen i små bitar och fräs dem i stekpannan tillsammans med smör, kanel och socker. Snåla inte på kanelen! Ställ sedan blandningen åt sidan att svalna. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret till smeten och låt det svalna medans du blandar de torra ingredienserna i en bunke, rör även ner lingonen och de stekta päronen i mjölblandningen, så sjunker inte all frukt till botten i muffinsen sedan.
3. Rör ihop gräddfilen med det smälta smöret och blanda sedan i ägget.
4. Blanda de blöta och de torra ingredienserna, de ska bara röras ihop, inte mixas!
5. klicka ut smeten i muffinsformar och grädda sedan ca 30 minuter i ugnen, de ska börja få lite färg.


Mascarponekräm:
* 250 g mascarpone
* 1 tsk vaniljpulver
* ½-1 dl maskrossirap
* Rivet skal från en halv citron

1. Mjuka upp mascarponen genom att vispa upp den med en gaffel.
2. Blanda i alla ingredienserna.
3. Ställ i kylen tills muffinsen svalnat, bred sedan ut krämen över muffinsen och strö på några lingon som pynt.

Sådär ja! Gör sedan en kopp av din favorit bland varma drycker, tänd lite ljus och låt en av dessa godbitar förgylla höstmörkret medan ni läser om annat gott att göra av lingon i månadens upplaga av Säsongens Bästa!


/Körsbäret

4 kommentarer:

  1. Det här ser ju tillåme ut som en form av muffins som jag skulle gilla! Det är kanske det här receptet som ska få mig att använda mascarpone för första gången? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag, kör på bara! Mascarpone gör sig ypperligt som kaktopping! :)

      Radera

Mer läsning:

pinit