fredag 26 april 2013

Bloggforum och Chili con carne


För snart en vecka sedan (vart tar tiden vägen?!) var jag på bloggforum här i Göteborg, ett härligt intensivt och inspirerande dygn med god mat, underbara människor, mingel, fantastisk utsikt och många skratt. Ja, och så sabrerade jag champagne på takterassen till Radisson blu Riverside Hotel! Nervositeten krävde några försök innan den tillät mig att lyckas och för en stund var jag nog stoltast på takterassen. Att strax innan få höra "om flaskan exploderar, kom ihåg att inte knipa åt, du ska släppa taget!" kändes sådär, men inga trasiga flaskor denna gången, tack och lov. 
Karin fick en härlig bild på äventyret, själv bjuder jag på lite annat som fastnade på bild:



Yep, jag gjorde det där!
(stolt? mhm!)





Inspiration till hetta i maten fick vi av härliga Malin  under måndagen och favoriten i det lilla chilipaketet vi fick med oss är helt klart hittad! Ja, det blir ett recept också, matblogg, jag vet.
För ett par månader sedan lagade jag en riktigt god chili con carne, här om dagen blev den ÄNNU godare! Hemligheten? Den heter Chipotle, min nya lilla älsklingskrydda med härlig röksmak och hetta, jag begriper inte att jag inte har hittat den tidigare. Kärlek.



Rökig chili con carne
4 portioner 

* 500 g nötfärs
* 2 lökar (gärna en gul och en röd för smakvariation och färgklick)
* 1 grön paprika
* 1 burk krossade tomater
* ½ msk chilipeppar
* ½ msk chipotle
* En klick sambal oelek
* 1 vitlöksklyfta
* 1 tsk mejram
* En rejäl skvätt kalvfond
* 1 tärning oxbuljong
* 4 msk tomatpuré
* 1 burk vita bönor i tomatsås
* Svartpeppar

1. Stek köttfärsen och häll över den i en kastrull eller gryta.
2. Skala och hacka löken. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Bryn löken lite matfett på svag värme. Häll i paprikan. Bryn alltsammans några minuter innan du blandar ner det i köttfärsen. 
3. Lägg i resten av ingredienserna förutom bönorna. Koka utan lock i minst 10 minuter. 
4. Häll i bönorna och låt koka i ytterligare ca 5 minuter.
5. Servera med en rejäl klick crème fraiche och ett gott rödvin eller ett friskt öl. 

Jag är lite diffus med kryddornas mått när jag gör den här själv, så den kan behöva justeras efter smak och tycke. Nyckeln heter "provsmaka, provsmaka, provsmaka!"

/Körsbäret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit