måndag 17 december 2012

Sassa Brassa Mandelmassa

Inställd på att göra om den fantastiska saffransbutterkakan till fantastiska saffransbutterbullar så traskade jag till affären för att köpa upp mig på lite mandelmassa till fyllningen. Men till mitt förtret hade de extrapris på just mandelmassa, så det var en gapande tom hylla som mötte mig. "Jaha, då gör jag väg min egen mandelmassa då!" tänkte jag och knyckte ilskt åt mig en påse mandlar istället.



Och väl hemma påmindes jag återigen om att man inte ska köpa färdig mandelmassa. Det är sanslöst enkelt och mycket godare att göra egen :
Lika delar mandel och socker körs i mixer tills de är småsmul, sen hälls det (samtidigt som matberedaren körs) försiktigt i vatten till önskad konsistens. För vit mandelmassa kan du skålla och skala mandlarna först, men jag tycker att det är lite onödigt pilligt om den ändå ska bli fyllning i bullar.
Men de är en helt annan historia.

/Körsbäret




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit