tisdag 23 oktober 2012

Julförberedelser

Jag har aldrig gjort egen glögg, på något vis har jag fått för mig att det skulle vara krångligt, men ack så jag bedrog mig! Så nu är årets glögg satt på jäsning, receptet är GPs Dunderglögg och för att vara säkra på att det inte blir några fel höll vi oss till originalreceptet första gången. Nästa år blir det nog någon spännande smak, kanske två satser till och med, om det blir bra!

Så nu går mannen in i klädkammaren och tittar till våran lilla "bebis" flera gånger om dagen för att se om den bubblar och jäser som den ska och det doftar jul och glögg i sovrummet, mysigt värre! 


Kiya var nyfiken när alla ingredienserna staplades upp för gruppfoto.

Juldofter av nejlikor och russin sprider sig i vårat hem.


Mer inbrottssäker svagdricka får man leta efter!


Nu är det flera veckors väntan, jag är inte något stort fan av att vänta, vill att det ska vara klart nununu! Men det som väntar på något gott... får vänta i åtminstone 4 veckor ;)

/Körsbäret

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har!! Spännande med din egna glögg. Jag har bara gjort snabbvarianten av rödvin och diverse kryddor. Hoppas din glögg blir härligt god och god jul i förskott!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag gjorde denna goda glöggen fast jag använde starkvinsjäst som dör vid 16-18% istället för endast ca 12% vilket man når med bakjäst.

    Efter 3v silade jag av den och tillsatte Jässtopp och skakade på dunken 1ggn / dag i 3 dagar. När ingen kolsyra finns kvar tillsatte jag klarmedel och lät det stå i 2 dagar.

    Tappade upp denna kristallklara glöggen på vackra flaskor och de är helt utan bottensats vilket är en fördel om man skall lagra ett par flaskor.

    God fortsättning Stephen.

    Ps prova att göra en busenkel must på fallfrukten i sommar, super gott. Ds

    SvaraRadera

Mer läsning:

pinit