onsdag 3 oktober 2012

Grötotto, eller: riset som återuppstod

Igår gjorde jag mitt livs första försök till risotto. Ett spännande äventyr som kunde blivit totalflopp. Jag har förstått att arborioris är lite speciellt och jodå, det var det allt. Nåväl, här kommer recept och matlagningsstory:

Risotto med kapris:
4 portioner

* 3 dl arborioris
* 1/2 msk olivolja
* 6 dl hönsbuljong
* 2 röda lökar
* 1 paprika (vi använde röd)
* 150 g rökt skinka
* 2 msk kapris
* ca 50 g riven ost (gärna vällagrad)
* salt och peppar efter smak

1. Fräs riset i oljan i en kastrull en stund - receptet hade inga tidsanvisningar, så jag improviserade lite och råkade visst bränna några korn, men ingen större skada skedd.



2. Tillsätt buljongen och koka under lock i ca 20 minuter.
3. Under tiden som riset kokar är det läge att hacka löken och skära paprikan och skinkan i bitar/skivor/slices för att sedan fräsa dem i en stekpanna.


4. När riset är klart, häll i den frästa röran och blanda med riset - Här fick jag lite smått panik när jag tog locket av riset och såg... gröt. Jag försökte hälla av vätskan, men det var så geggigt alltihop, så inget rann av. "Nåväl", tänkte jag, "Det får väl bli grötotto istället då!"och hällde ihopp allting.
5. Häll i ost och kapris och rör om ordentligt så osten smälter och geggar ihop risotton - När jag gjorde detta så hände något mirakulöst: Riset , förlåt...gröten började avgröta sig och riskornen blev på något vis separerade igen. Jag vet inte om det är såhär det ska gå till när man gör risotto, men det var en glad överraskning!

Servera med en bit bröd. Vi var klantiga och åt "vanligt" knäcke innan vi insåg att det ju låg en påse med Plommonets beroendeframkallande knäckebröd liggande i skåpet. Så då var det ju tvunget att ta lite mer ris-/grötotto för att ta en bit finknäcke också! Delisiöst!



Någon som har erfarenhet av risotto och kan säga om riset ska bete sig som jesus och återuppstå eller om jag bara hade ett himla flyt?

/Körsbäret




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit