fredag 19 oktober 2012

Fattigmanssoppa deluxe

Igår var det torsdag. Soppdag. På menyn stod "pickis potatis- och purjolökssoppa". Fattigmanssoppan i en lagom lyxig version med mustiga smaker och av mig sedan pimpad med en skvätt vitt vin. Jag var bara tvungen att testa den, hur kan man inte bli sugen på något som ser så gott ut som på bilden?

Bilden har jag lånat från  www.pickipicki.se eftersom vi var för hungriga för att fota maten igår.

Eftersom hennes recept var för ca 7 personer så gjorde jag mitt bästa för att krympa ner det till 2 portioner. Får nog säga att jag lyckades ganska bra eftersom soppan tog slut och vi blev mätta båda två. Så egentligen var det väl 3 portioner.

Potatis- och purjolökssoppa med trattkantareller
2-3 portioner

* 4 stora potatisar
* ½ gul lök
* smör- & rapsolja 
* 1 vitlöksklyfta
* 1 purjolök
* 2,5 dl grönsaksbuljong
* 2 dl grädde
* 1 liten näve torkade trattkantareller
* 1 tsk torkad timjan el oregano
* salt, svartpeppar
* blåmögelost
* 1 glas vitt vin

1. Skala och hacka gul- & vitlök, fräs mjuk på låg värme i en kastrull.
2. Skala och tärna potatis, låt den fräsa med löken en stund
3. Häll över grönsaksbuljong och grädde, låt koka upp.
4. Tillsätt skuren purjolök och smula ner kantarellerna i soppan
5. Häll i en skvätt av vinet, rör om och sätt dig och njut av det vin som blev över tills potatisen är genomkokt.
6. Smaka av med kryddor, smula över blåmögelost vid servering.

Den värme gott, smakade gott och gjorde sig utmärkt med ett glas vin, lite knäcke med smör och några levande ljus på bordet för stämningens skull. 


/Körsbäret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit