tisdag 10 augusti 2010

Lila är färgen just nu

Idag bjöds det på lite tid över i slutet på arbetsdagen, så det byttes yrke åter en gång och vi fick 4 liter vita vinbär var, jag och Björnen. Så himla gott, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Några idéer?

Den lila blomkålen fortsätter fascinera mig och får därför göra allt fler besök i mitt kök, den här gången som en himmelskt krämig blomkålssoppa som jag avnjöt tillsammans med älskade Lillebror :)


Krämig blomkålssoppa för två:

/ 1 hönsbuljongtärning /
/ 0,5 dl vatten /
/ 600 g blomkål i valfri färg /
/ 0,5 dl matlagningsgrädde /
/ salt och vitpeppar /
/ ishavsrom (eller vilken sort du nu föredrar) /
/ 1/4 kruka gräslök / 

Koka upp vattnet med buljongtärningen och lägg i blomkålen i små buketter.
Låt koka i ca 10 - 15 minuter
Mixa soppan slät med mixerstav
Häll i grädden och om det behövs, värm på soppan igen.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med en klick ishavsrom, finklippt gräslök och ett gott grovt bröd till.

Färgen var underbar och vi satt och småfnissade hela måltiden, för vi har barnasinnet kvar! :) Lillebror kom på att det var en utmärkt idé att göra om sin brödbit till en smaskig blomkåls-sopp-macka:

:)


3 kommentarer:

Mer läsning:

pinit