onsdag 21 april 2010

Soppväder

Efter en kvällspromenad med väninnan A genom Göteborg (vad sjukt dålig koll jag har på min hemstad! måste börja gå mer inne i stan) där vi lyckats undvika regnet i nästan en timme, så kom jag hem och fick gå från spårvagnen i störthagel! Hela min kropp längtade efter något värmande när jag kom innanför dörren och det begär som igår var efter choklad, det var idag efter soppa.
Så jag ställde mig i köket, letade i skafferi och kylskåp där jag hittade en purjolök och några förskrämda potatisar i ett hörn. "Potatis- och purjolökssoppa it is then!" tänkte jag och började hacka och fixa.
Resultatet blev en klar tiopoängare som jag nog kommer laga mycket av i höst när kylan smyger sig på igen (men det glömmer vi för tillfället, våren är ju på väg!)


Värmande potatis- och purjulökssoppa (1 port) :
// 1 medelstor potatis // 5 cm purjolök // 3 dl vatten // en tärning grönsaksbuljong // en kvist persilja // chillipulver // spiskummin // smör eller margarin //

Medan vattnet och buljongtärningen får koka upp, skala och skär potatisen i ganska små bitar.
Lägg potatisen i buljongen och låt den småputtra tills den är genomkokt.
Skär purjolöken i strimlor och fräs den i smör tillsammans med chilipulver och spiskummin efter smak (var lite försiktig med spiskummin, den tar lätt över!).
När potatisen är genomkokt, häll upp "potatissoppan" i en skål, strö på purjolöken och klipp över persiljan.

Jag kan tänka mig att den gör sig ännu bättre om den serveras med ett riktigt gott bröd till, jag fick ta det som fanns så det blev knäckebröd, men nästa gång (om jag planerar lite mer innan ) kanske jag till och med bakar något för att få färskt bröd till  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit