tisdag 20 april 2010

Nyheter i Körsbärets kök

Jisses vad dagen har varit lång!
Kattflickorna tyckte bestämt att jag skulle vakna kl 5 i morse, efter en timma gav jag med mig och släpade mig ut på en härlig morgonjogg. Väl hemma igen var tröttheten som bortblåst och ersatt av dunderhunger!


Dagens frukostsmoothie såg såhär vacker ut innan den var mixad, sen blev det inte fler bilder, den försvann väldigt plötsligt. :-)

Denna afton var även den då zucchinipastan (zucchini strimlad med potatisskalare) gjorde entré i min matlagning och den är här för att stanna! Det var en helt underbar upplevelse, mest fascinerad blev jag nog av konsistensen. Den kändes liksom krämig på något vis, trots att den var fast! Den kompletterades med marinerade champinjoner, tomat och solrosskott enligt ett recept ur "raw food på svenska".

Marinad till champinjoner:
// 1msk soya // 1 msk olivolja // 2 kvistar finhackad persilja // 1 msk citronsaft //
Låt ligga i marinaden ca en timme.




Efter middag och lite städande så slog det till, det som sitter och viskar förföriskt om goda smaker i ditt öra, chokladsuget! Idag var jag helt enkelt tvungen att följa det, så jag experimenterade ihop vad som resulterade i en himmelskt krämig chokladmousse!

Körsbärets krämiga chokladmousse (2 portioner eller en jättestor):
//1 banan // 2 färska dadlar // ca ½ dl mandelsmör // 1 msk honung // 4 msk kakao //

Blanda alltihop i mixer, servera med färska bär och toppa med lite kokos. 

enjoy! 

2 kommentarer:

  1. Haha, I told you so om zucchinipastan. ;) Prova den med pesto också, den är supergod! Och salladen på pastarester, jag åt den igår och mmmm... Nu börjar jag nästan dreggla. :P Kika in på Netto om du har vägarna förbi, där kostar zucchini 15 kr/kg den här veckan. :)

    Och jag ser att du ska bjuda mig på efterrätt någon gång snart? ;)

    SvaraRadera
  2. har du testat att göra "pasta" på rättika? om inte, testa, det är riktigt gott och tillsammans med zucchini (och ev. morot) blir det ännu godare :)

    gillar din blogg, trillade in här efter att ha besökt olika bloggar inom samma genre. hit kommer jag igen :)

    ha en fortsatt bra dag och helg!

    SvaraRadera

Mer läsning:

pinit