söndag 18 april 2010

Goda nyheter

I fredags hade jag Plommonet här för inplanerad Disneykväll och raw-fredagsmys.
Helt underbart!

Vi började med en sushivariant från Erica Palmcrantz bok. Tanken var tre olika röror, lite grönsaker, soya och inlagd ingefära och sen komponera sina egna små rullar i noriarken.
Det var tre goda röror, soya, wasabi och massa grönsaker skurna i små stavar eller skivor. En avocadobaserad röra, med purjolök, pepparrot och paranötter, helt okej, jag menar, avocado kan ju inte bli fel :) Andra röran var blötlagda pinjenötter och wasabi som mixades till en fantastiskt fluffig konsistens och blev alldeles krämig och god! Röra nummer tre gav mig inte direkt några sushi-associationer, men den var väldigt god! Bas av mixad mandel och olivolja sedan kryddat med curry och paprikapulver.
Så det gick ingen nöd på oss, trots att vi gjorde mindre röror än vad Erica tyckte man skulle ha till 2 portioner så blev vi riktigt mätta och nöjda!

Uppdukat för sushiafton!

När vi var tokmätta på sushi tog vi mat-paus under en film innan vi gav oss på efterrätten. Och vilken efterrät sen! Så god, liksom...orgasmiskt gott!
Det som tillverkades i mitt blåa kök var det godaste jag smakat på länge: en raw-äppelpaj!
Eller snarare en variant av den.

Modifierad äppelpaj 2 portioner:

Deg:
// 2 dl mandlar // 1 msk rapsolja // 2 tsk kanel // en nypa salt // 1 msk honung // 2 msk kakao //

Fyllning:
// 1 äpple // 1 banan // 2 färska dadlar // kanel

Garnering:
// 2 äpplen, skivade // kanel. //

Börja med att köra mandlarna till degen i en mixer tills de är finhackade, tillsätt sedan olja, dadlar, kryddor och honung ock kör mixern igen tills de har bildat en mjuk deg. 
Tryck sedan ut degen i två djupa tallrikar.
Blanda sedan ingredienserna till fyllningen i mixer. Lägg fyllningen på pajdegen.
Garnera sedan med de skivade äpplena och strö över lite kanel som dekoration.

Tadaa! världens godaste äppelpaj!

Så min helg har varit toppen so far, igår tog jag mig ut på en löprunda och var på väg att blåsa bort i stormen, men det var underbart när jag kom hem och var alldeles varm, svettig och lycklig! :) 
Aftonen bjöd sedan på 125-års fest (60 och 65 år) hos familjevänner och till min stora förtjusning var det fullt av färska grönsaker och vegetariska alternativ! Sen kunde jag ju inte låta bli att smaka på prinsesstårtan till teet efter maten. Visst var det gott, men på något sätt inte riktigt lika gott som det brukar, det var liksom mest bara kemiskt sött och..ja, fruktansvärt sött! En underlig känsla, men jag klagar inte, det är ju bara ett bevis på att jag äter mer medvetet nu än för något år sedan :)



2 kommentarer:

Mer läsning:

pinit